4 mdr - mad?

23. februar 2017

Alder:
4 mdr.

4 mdr - mad?

Hej Helen

Lilli bliver 4 mdr i dag, og trives godt.

Hun får mme (den gule mest og en flaske af den grønne i døgnet - anbefalet af vores sp) Hun ammes også.

Jeg ammer hende om natten, der får hun ikke flaske, og så ammer jeg hende når hun vågner fra sin lur.. når hun så skal ud og sove igen får hun flaske.

Hun er begyndt at kigge på det mad vi spiser, og begynder at virke interesseret.
Jeg tænker at vi kunne starte lige så stille op med risgrød et par skefulde til frokost, men jeg er usikker på hvordan det vil påvirke hendes mave. Hun får movicol stadig og jeg kan ikke rigtig trappe ud af det uden at maven går i stå. Jeg har flere gange været nede på 1/8 brev om morgene og 1/16 del brev om aftenen, men så går maven i stå ...

Annonce

... og jeg skal helt op på 1/4 brev sommetider både morgen og aften for at få gang i det igen.

Afførringen bliver ikke hård, men bare mere sjælden (der kan gå 2 - 2,5 dage mellem) og hun bliver lidt mere pylret. Til gengæld giver 1/4 del movicol hende tynd mave og afføring helt op i nakken..træls altså..og meget luft i maven. Lige nu er jeg på 1/4 brev morgen og 1/8 del brev om aftenen og hun kommer da af med noget men ikke store portioner hver dag.

Vi ville så gerne ud af det, så vi håber at vi snart kan give hende noget mad som kan holde maven i gang. Til Noah brugte jeg sveskemos kan jeg huske, men måske var det først senere.. Hvad kan vi gøre og hvad tænker du er smart i forhold til at starte med at spise?

Venlig hilsen
Simone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!